Iránymutató- Fogyasszunk-e tejtermékeket?
2016. június 27. írta: fittdieta

Iránymutató- Fogyasszunk-e tejtermékeket?

Kiskorunk óta mindenhol azt hallani- napjainkban is a média ezt erősíti-, hogy a tej mennyire egészséges, tele van kalciummal, szükséges a csontok egészségéért, és a csontritkulás megelőzhető vele.

Tudjunk meg többet a tejről!

Bizonyára sokan hallották már azt, hogy a tehéntej arra van, hogy a nőstény tehén táplálja vele a kisborját. Tehát a tej nem az ember számára van, hanem a kisborjúnak. Természetesen tény, hogy tele van kalciummal, hiszen a borjú fejlődéséhez szükséges. Azonban az a tény, hogy a tej tele van kalciummal, és ásványi anyaggal, az a nyers, pasztörizálatlan tejre igaz, és nem arra, amit a bolt polcairól leemelünk.
A kalcium növényi étrendből is tökéletesen bevihető a szervezet számára, sőt, a növényekben ugyan kevesebb kalcium van, de jóval nagyobb mértékben hasznosul, több tud beépülni a csontokba. Jól hasznosul a kalcium a babból, édesburgonyából, tofuból. További jó kalciumforrások a növények között: csalán, petrezselyem, kerti zsázsa, szezám, mandula, mogyoró, mák, chiamag, aszalt füge, mazsola, csicseriborsó, quinoa, amaránt.
A tej vitamin tartalmáról még mindig nincs egyértelmű álláspont a kutatók között. Egyik helyen a tej köztudott vitamin tartalmáról beszélnek, a másik helyen pedig arról, hogy a tehéntejben lévő vitaminok nem tudnak hasznosulni a szervezetben. Több vélemény szerint is a tehéntejben lévő kalcium nem tud megfelelően hasznosulni a szervezetben, így lerakódik a lágy szövetekre, és meszesedés és számos betegség okozója lehet. A csontritkulás felmérések szerint ott a leggyakoribb, ahol a legmagasabb a tej fogyasztás. Nagy Britanniában, Svédországban, Finnországban és az USA-ban.
Angliában történt az az eset, hogy egy híres kutatónőnél mellrákot diagnosztizáltak. Elhatározta, hogy a gyógyulás érdekében teljesen lemond a tejfogyasztásról. Az így megvalósított abszolút tejmentes, emellett alacsony zsír- és fehérjetartalmú, de zöldségekben gazdag étrend segítségével meggyógyult. Az eset mindenképpen tanulságos és rávilágít arra, hogy egyes aggodalmak a tehéntejjel kapcsolatban nem hiábavalóak és légből kapottak.
Ázsiában az emberek egyáltalán nem fogyasztják az állatok tejét. Az ázsiai nők körében a mellrák az egész világon a legritkább.

Mi a laktózintolerancia?

A laktóz érzékenység állítólag a pici korban túl korán elkezdett rendszeres tehéntejfogyasztáshoz köthető, illetve ez a gyakorlat elősegíti, a laktóz érzékenység későbbi kialakulását az egyénnél.
A laktóz érzékenység egyfajta emésztési zavar, amelynek lényege, hogy a beteg szervezete nem tudja megemészteni, lebontani a tejcukrot, mert az ehhez szükséges enzimből, a laktázból nem termelődik elég a szervezetben. A tejcukor így emésztetlenül továbbjut a vastagbélbe, ott bomlik le zsírsavakká, és hidrogéngázzá. Ez okozza a kellemetlen panaszokat, így például a puffadást, a hasmenést és a görcsöket.

Tej alternatívák

Rizstej- Tápláló, nem tartalmaz koleszterint. Magas magnézium tartalma segít a vérnyomás szabályozásában, a vas és réz tartalma elősegíti a vörösvérsejtek termelődését. Gazdag szelénben és mangánban, melyek antioxidáns hatásúak. Hátránya, hogy magas a keményítő tartalma, és kevesebb fehérje található benne, mint a tehéntejben. Magas a CH tartalma, így cukorbetegek, diétázók csak mértékkel fogyaszthatják. A rizstej természetesen édes, így kiváló desszertek, krémlevesek, szószok készítéséhez.
Zabtej- Koleszterint mentes, nagy mennyiségben tartalmaz antioxidáns E vitamint. Alapja a legnagyobb fehérje tartalmú gabonaféle, ezért jótékonyan hat az idegrendszerre, és sejtmegújító hatása is erős. Jó magnézium forrás, magas rosttartalma miatt nem terheli a szervezetet. Kifejezetten jót tesz emésztési problémák esetén. A negatívum, hogy magas a cukortartalma. A zabtej jól helyettesíti a zsírszegény tehéntejet. Felhasználható sós és édes ételekhez.
Kókusztej- A kókuszdió húsából készítik. Olajtartalmának köszönhetően védi a szív és érrendszer egészségét, erősíti az immunrendszert, segíti a vércukorszint optimalizálásában. Telített zsírsav tartalma viszonylag magas, így érdemes mértékkel fogyasztani.
Mandulatej- Nagy mennyiségben tartalmaz egészséges zsírokat, pl. omega 3 zsírsavat, amik segítenek megelőzni a szívbetegségeket és a magas vérnyomás betegségeket. Magnézium tartalma a csontok egészségének megőrzése szempontjából fontos. Jó mangán szelén és E vitamin forrás.A mandulatejben nincs koleszterin és telített zsír, magas a B vitamin tartalma, vasban gazdag, melyek elengedhetetlen az izmok növekedéséhez. Mindezek mellett nem teljes értékű helyettesítője a tejnek, mert nem biztosít a szervezet számára elegendő kalciumot és proteint.
Mogyorótej- Egészséges, tápláló, vitamindús. Sokan a kávét ízesítik vele

A bejegyzés trackback címe:

https://fittdieta.blog.hu/api/trackback/id/tr898848468